Dancefestivalmarkt onder druk

De Nederlandse dancefestivalmarkt heeft het moeilijk, blijkt uit de halfjaarlijkse Dance Festival Monitor. Hoewel het aantal festivals en het aantal bezoekers in de eerste helft van 2017 is toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2016, is de ticketomzet gedaald. Lagere ticketprijzen gelden als voornaamste verklaring.
Dancefestivalmarkt onder druk

Groei aantal festivals

In de eerste zes maanden van 2017 werden 145 festivals geteld, tegenover 111 festivals in het eerste halfjaar van 2016. Dit is een stijging van meer dan 25 procent, waarbij er vooral een toename is te zien in het aantal kleinere festivals met een capaciteit tot 5.000 bezoekers. Het totaal aantal unieke festivalbezoekers nam met 5,5 procent toe van 541.000 tot 571.000. Gemiddeld bezocht elke bezoeker drie tot vier festivals, wat neerkomt op een stijging van 23 procent ten opzichte van vorig jaar. Het aantal bezoeken kwam in het eerste deel van het jaar uit op 1,9 miljoen.

Omzet omlaag

Ondanks deze groeicijfers is de omzet uit tickets met 0,8 procent gedaald naar 58,5 miljoen euro. Dit hangt samen met een daling van de gemiddelde ticketprijs. Vorig jaar kostte een ticket in het eerste halfjaar gemiddeld 30 euro, dit jaar is dat 28 euro. De prijs van early bird tickets daalde van 22 naar 20 euro. Ook werd er dit jaar meer korting gegeven op tickets dan vorig jaar. Van alle festivals in het eerste half jaar werd 5 procent geannuleerd – een toename van 34 procent. 

De prognose van de Dance Festival Monitor is dat de omzetdaling in de tweede helft van 2017 doorzet. Naar verwachting krimpt het hele volume van de markt met 2,4 procent en komt de totale ticketomzet dit jaar uit zo’n 142,5 miljoen euro.

Investeren in fans

Denis Doeland, oprichter van adviesbureau DDMCA en één van de initiatiefnemers van de Dance Festival Monitor: “Juist die enorme groei van het aantal festivals zet de festivalmarkt onder druk. Ticketprijzen dalen, terwijl de kosten toenemen. Dat komt onder meer door de hoge gages van dj’s en de fikse opstart- en marketingkosten die elk bestaand of nieuw festival kent.” 

Doeland concludeert dat festivalorganisatoren het moeilijk hebben. “Dat wordt duidelijk door het aantal festivals dat het eerste halfjaar werd geannuleerd is toegenomen. Elk festival moet tot het uiterste gaan om fans aan zich te binden en gebonden houden. Technologie is daarbij onmisbaar. Festivals die willen overleven moeten investeren in hun database en geautomatiseerde communicatie met hun fans. Ze worden ook gedwongen om hun businessmodel onder de loep te nemen en te optimaliseren. Wanneer organisatoren dat nalaten zullen ze de pijn voelen en op langere termijn niet meer bestaan.”

Over de Dance Festival Monitor

De Dance Festival Monitor is een initiatief van DDMCA. De monitor is tot stand gekomen op basis van data een groot aantal online bronnen en bevat alle festivals uit Nederland. DDMCA is een adviesbureau op het gebied van digitale businessmodellen en strategie voor organisaties in entertainment-, sport- en media-industrie. Klanten van DDMCA zijn onder meer Hardwell, ALDA Events, E&A Events, 4PM en 8ball Music. Oprichter Doeland is ook auteur van het boek EDM en de Digitale Wereld en co-auteur van vanAnaloognaarDigitaal.nu. Wekelijks deelt hij zijn inzichten via zijn blog Doeland’s Digitale Wereld

Over DDMCA | Denis Doeland

DDMCA (Denis Doeland Management Consultancy en Advies) is een adviesbureau gespecialiseerd in digitale strategie en transformatie voor de entertainment-, sport- en media-industrie. Het gedachtengoed van DDMCA berust op drie kernprincipes: Kracht (de prestaties van een organisatie in het digitale domein), Macht (het vermogen om digitale doelstellingen te realiseren) en Potentie (de financiële waarde van digitale activa). De focus ligt op het 'vereenvoudigen van complexiteit' en het bereiken van 'nieuwe eenvoud'. Denis Doeland leidt deze transformatie, gericht op het vergroten van het digitale vermogen van organisaties en hun medewerkers.